Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik heb een woning geaccepteerd en toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet. Wat nu?

Algemeen

Er zijn 2 situaties mogelijk:

1.Heeft u de huurovereenkomst nog niet ondertekend? Dan kunt u de woning alsnog afzeggen. We gaan dan op zoek naar een nieuwe huurder, dat kost tijd. Staat de woning een tijd(je) leeg door uw weigering na acceptatie? Dan brengen wij deze kosten bij u in rekening. U behoudt wel uw inschrijfduur.

2.Heeft u de huurovereenkomst al ondertekend? Dan gelden de regels voor een huuropzegging en verliest u uw inschrijfduur.

Ik kreeg een woning toegewezen. Hoe gaat het nu verder?

Algemeen

Gefeliciteerd! U ontvangt een bevestiging van de toewijzing via e-mail of per post. In de bevestiging staat ook wanneer de oplevering is. U krijgt de sleutels in de woning. Hier ondertekent u ook de huurovereenkomst. Bij de bevestiging zit ook de eerste verhuurnota. Het bedrag van de eerste huur kunt u per pin betalen (mobiel pinapparaat aanwezig) of moet op onze rekening staan voordat u de sleutels krijgt.

Ik wil de oplevering van mijn woning verplaatsen. Kan dat?

Algemeen

Soms kan de oplevering later plaatsvinden. Dan moet er wel ruimte zijn in de agenda van de buurtbeheerder. Het naar voren verplaatsen van de afspraak kan niet. Wij hebben de sleutels dan nog niet of er wordt nog gewerkt.
U kunt ook familie of een kennis machtigen. Dit kunt u via e-mail of brief aan ons kenbaar maken. De gemachtigde persoon kan dan namens u de huurovereenkomst tekenen en de sleutels ontvangen. Die persoon moet zich ook legitimeren. De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling veranderen niet.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. U kunt ons bellen via (038) 45 67 222 of mailen. Dan sturen wij u de plattegrond toe. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de werkelijke situatie. Meet u zelf de woning na voor u gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Algemeen

Ja, binnen 5 dagen na de verhuisdatum moet u uw nieuwe adres doorgeven. Dit doet u bij de gemeente waar uw nieuwe woonadres is. U kunt dit ook regelen via de website van de gemeente. U wordt dan ingeschreven in de basisadministratie van die gemeente (GBA). U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Tijdens de oplevering tekent u de huurovereenkomst in de woning. Na ondertekening en betaling van de eerste huur ontvangt u de sleutels van de woning.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Stuur de post 'retour afzender'. Streep het adres door en vermeld 'retour afzender'. Een postzegel is niet nodig. In verband met de privacy geven wij het nieuwe adres van de vertrokken huurder niet door.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Tijdens de oplevering loopt onze buurtbeheerder samen met u door de woning. Hij noteert bijzonderheden in een opleverrapport. Ook maakt hij afspraken met u over mogelijke nog uit te voeren werkzaamheden. Daarna tekent u de huurovereenkomst en krijgt u de sleutels van de woning. U kunt ter plekke de eerste verhuurnota pinnen.

Wanneer betaal ik mijn 1e huur?

Algemeen

Nadat u de 1e verhuurnota van ons ontvangen heeft. U kunt dit ter plekke pinnen in de woning bij de oplevering. Er is een mobiel pinapparaat aanwezig.

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Algemeen

Ja, die vindt u op het sleuteluitgifteformulier. Die heeft u bij de oplevering van de buurtbeheerder gekregen. Kunt u het formulier niet vinden? Bel dan met ons via (038) 45 67 222.