Om deze website goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt gaan we ervan uit dat u akkoord bent.       Akkoord

Vraag en antwoord

Onderhoud en reparaties

Wat moet ik doen als ik mijn sleutels kwijtraak?

U bent uw sleutels kwijt. En het lukt u niet zelf de woning te openen. Dan kan Openbaar Belang u helpen. In verband met privacybescherming hebben wij als verhuurder geen extra sleutel. Een timmerman kan uw deur wel openmaken. De kosten hiervoor variëren, afhankelijk of er wel/geen schade ontstaat bij het laten openen van de deur. Op werkdagen zijn de kosten € 50,- (zonder schade) en € 100,- (met schade). Buiten kantoortijden betaalt u € 75,- (zonder schade) en € 150,- (met schade). U kunt overigens zelf wel een sleutel laten bijmaken en die bij buren, vrienden, familie en/of kennissen achterlaten die u vertrouwt. Mocht u dan onverhoopt zonder sleutels thuiskomen, dan is de deur zo geopend met deze reservesleutel en komt u niet voor hoge kosten te staan.

Zijn uw sleutels gestolen? En heeft u aangifte gedaan bij de politie? Met een proces-verbaal vervangen wij kosteloos de cilinders van uw woning.

 

“Mijn (voor)deur klemt”

Het klemmen van een (voor)deur verhelpen we voor u. Geef uw reparatie door via internet, e-mail of telefoon.

“Mijn wastafel/toilet is verstopt”

Draai bij een wastafel- en keukenafvoer de zwanenhals los. U kunt dan zien of deze schoon is. Is hij dan nog steeds verstopt dan kunt u een reparatieverzoek indienen via internet, e-mail of telefoon.

"De ruit van de voordeur/woonkamer/slaapkamer is gescheurd. Kunt u deze vervangen?"

U kunt ruitschade doorgeven via internet, e-mail of telefoon. Belt u? Kies dan optie 2 voor een afspraak met De Glasservice-Express.

“Ik ruik een gaslucht”

Draai onmiddellijk de hoofdgaskraan dicht. U vindt deze meestal in de meterkast. Bel vervolgens direct Openbaar Belang. Wij zorgen dat er een loodgieter langskomt om de storing direct te verhelpen.

“De stroom is uitgevallen, wat moet ik doen?”

In de meterkast kunt u zien welk groep is uitgevallen. Haal alle stekkers uit het stopcontact en doe alle lampen uit. Schakel de groep weer in (knop naar boven of nieuwe stop indraaien). Schakel de elektrische apparaten weer in. Blijkt nu dat deze de storing niet hebben veroorzaakt, neem dan contact op met onze onderhoudslijn. We maken dan een afspraak met een elektricien.

“Op het plafond zie ik waterdruppels/kringen. Waar is lekkage?”

De lekkage kan komen uit de bovenliggende douche. Geef dit door via onze onderhoudslijn. We maken dan een afspraak met onze aannemer.

“Hoe kunnen wij een reparatieverzoek doorgeven ’s avonds en in het weekend?

Voor spoedeisende reparatieverzoeken, zoals gaslekkage, liftstoring, waterlekkage en stroomstoring zijn wij 24 uur per dag bereikbaar. Voor niet-spoedeisende reparatieverzoeken kunnen wij op de eerstvolgende werkdag een afspraak voor u regelen.

“Hoe onderhoud ik mijn nieuwbouwwoning?”

Meterkast:

• Controleer de aardlekschakelaar van de groepenkast enkele keren per jaar om te zien of hij nog werkt.

 

Hoofdkraan:

• Open en sluit de waterkraan één keer per jaar.

 

Binnendeuren:

• De eerste periode de deuren halfopen laten staan. Zo ventileert u de woning en voorkomt u kromtrekken van de deuren

• Is een deur een jaar na oplevering nog meer dan 10mm krom, dan krijgt u een nieuwe deur.

 

Beglazing:

• Binnendeuren en bovenlichten schoonmaken met water en een scheutje spiritus of ander schoonmaakmiddel.

 

Ramen:

• Lappen met veel schoon water. Er zit waarschijnlijk nog veel zand op de ruiten waardoor er snel krassen op komen.

 

Vloerbedekking:

• Wilt u zeil of marmoleum leggen? Laat dan eerst het vochtgehalte van de dekvloer meten en bepalen of uw vloer vlak en/of glad genoeg is. Leg dit schriftelijk vast in verband met garanties.

 

C.V ketel:

• Bijvullen bij 1 bar druk en ontluchten van de radiatoren (zie handleiding).

• Bij storingen eerst de resetknop van de ketel indrukken.

 

Mechanische ventilatie:

• Plafondventielen (ventielen van de mechanische afzuiging) eens per jaar schoonmaken. De mechanische ventilatie kan aanwezig zijn in keuken, douche en/of toilet.

 

Ventilatieroosters:

• Ventilatieroosters open laten staan.

 

Scheurtjes:

• Zet- en krimpscheurtjes in de binnenwanden komen vaak voor in de hoeken van wanden en plafond. Dit komt door droging en zettingen van de verschillende materialen. Na één winterperiode (stookseizoen) is uw woning uitgewerkt. Hierna kunt u definitieve herstelmaatregelen nemen, zoals het dichtkitten van naden of dichtplakken met glasvlies.

Hoe moet ik mijn CV bijvullen?

Als u kijkt op de drukmeter (achter het venster op de cv-ketel) kunt u zien of de druk te ver is gedaald. Is dit onder de 1 bar, dan moet er water worden bijgevuld.

Dit doet u als volgt:
  • Haal de stekker uit het stopcontact.
  • Wacht tot de temperatuur gedaald is tot ongeveer 40 graden.
  • Koppel de vulslang aan de vulkraan van de cv – installatie of radiator.
  • Draai nu de vulkraan iets open zodat de slang volloopt met water.
  • Draai de vulkraan weer dicht en sluit de slang aan op de kraan van de waterleiding.
  • Open de vulkraan een kwartslag en draai de kraan een klein stukje open.
  • Op de drukmeter kunt u, na enige tijd, de druk zien oplopen. De zwarte wijzer geeft de druk aan.
  • De druk mag maximaal 2,2 bar bedragen.
  • Als de druk ongeveer 2 bar is, draait u eerst de vulkraan dicht en dan de waterkraan weer dicht. Let op, er zit nog water in de vulslang.
  • Ontlucht nu de radiatoren.
  • Steek de stekker van de ketel in het stopcontact.
  • Nu kunt u de thermostaat weer op de door u gewenste temperatuur zetten.

Voor een uitgebreide instructie klikt u hier.

Mag ik de voordeur aan de buitenkant schilderen?

Het schilderwerk aan de buitenkant is de verantwoordelijkheid van Openbaar Belang. Periodiek wordt de gehele buitenkant van uw woning geschilderd. Op dat schilderwerk krijgen we een garantie. Mocht u zelf gaan schilderen dan zou de garantie op het schilderwerk vervallen. Dat vinden we niet wenselijk. Vandaar dat het schilderen van de buitenkant van de woning, ook de voordeur, niet is toegestaan.

Zit er asbest in mijn woning?

Asbest. Dat klinkt eng en gevaarlijk. In sommige situaties is asbest inderdaad gevaarlijk – maar vaak niet. Dat kan verwarrend zijn. In de brochure vindt u meer informatie over asbest en tips hoe u het beste kunt omgaan met asbest. Heeft u vragen over asbest, laat het ons weten. Wij helpen u graag.

Informatie over asbest in uw woning

 

Wat moet ik doen als mijn rookmelder piept?

Als de rookmelder een piepje geeft, dan zijn de batterijen leeg. Het vervangen van een batterij is voor uw eigen rekening.

Soms geeft een rookmelder een vals alarm. Dit kan veroorzaakt worden door diverse redenen, 1 hiervan is stof en/of spinnenwebjes. Het is daarom belangrijk om regelmatig met de smalle zuigmond van de stofzuiger de rookmelder schoon te maken.

Wanneer het probleem aanhoudt, kunt u bellen met onze reparatielijn.

Welke reparaties moet ik zelf uitvoeren en waar is Openbaar Belang verantwoordelijk voor?

De meeste reparaties voert Openbaar Belang voor u uit en voor een aantal reparaties bent u zelf verantwoordelijk. Op deze website vindt u een overzicht ‘Wie neemt wat voor zijn rekening’. Hierin vindt u alle zaken in en om de woning, waarvoor u als huurder zorgt en die Openbaar Belang voor u regelt.

 

Waar kan ik mijn reparatieverzoek melden?

Een reparatieverzoek kunt u via de site melden, per e-mail reparatieverzoeken@openbaarbelang.nl of telefonisch doorgeven via het volgende telefoonnummer: (038) 45 67 211, keuze 1.